Tabung Insyirah

4 Cara Kuruskan Badan Selepas Bersalin


Kehamilan adalah sesuatu yang sangat indah dalam hidup seorang wanita yang dah berkawhin kan. Namun, bentuk badan yang terhasil sepanjang proses kehamilan, boleh menjadi igauan ngeri buat ramai kaum wanita juga 😂😂😂 . Ramai yang mengadu, rata-rata mereka dah pun hilag bentuk badan selepas bersalin. Menggeleber,selulit di sana sini. Badan yang persis model semasa zaman anak dara hanya tinggal kenangan.Sebab itu, ramai yang mencari cara dan petua untuk kuruskan badan selepas bersalin.


Berikut merupakan beberapa tips yang boleh diamalkan untuk turunkan berat badan selepas bersalin....                           

1. Banyakkan Meminum Air

Badan kita seringkali keliru, samada lapar atau dahaga. Bila sebenarnya dahaga, tapi kita makan kerana menyangkakan kita sedang lapar, maka itu menjadikan bekalan kalori untuk tubuh kita berlebihan. Minumlah air banyak-banyak, walaupun kita tidak haus. Air yang mencukupi juga membantu tubuh kita menghasilkan susu yang secukupnya untuk bayi kita.

2. Amalkan Senaman Ringkas

Ramai orang salah faham, merasakan selepas bersalin (dalam pantang terutamanya) tak boleh melakukan senaman. Padahal, senaman kegel boleh dimulakan seawal hari pertama selepas bersalin. Kegel penting untuk mengetatkan kembali otot lantai pelvik selepas bersalin. Ia dilakukan dengan mengetatkan otot yang digunakan semasa membuang air kecil. Senaman ini mudah kerana boleh dilakukan di mana-mana tanpa sesiapa mengetahuinya. Ia juga boleh dilakukan sekali bersama pelvic tilts, yang juga berfungsi untuk mengempiskan perut dan mengerjakan otot punggung.



3. Susukan Anak dengan Susu Badan

Menyusu anak dengan susu badan, dapat membantu membakar sehingga 500 kalori sehari. Banyak tu. Sebab itu, kita tengok para ibu yang menyusukan anak dengan susu badan, berat badan tetap maintain walaupun kerap makan. Jadi, sekiranya ibu-ibu ini ingin menurunkan berat badan mereka, maka kurangkan pengambilan kalori harian yang diambil. Cadangan: 1500-1800 kalori sehari.

4. Banyakkan Makanan Tinggi Protein

Makin banyak protein yang kita makan, makin banyak kalori yang terbakar. Kutipan dari Journal of the American College of Nutrition 2004 berdasarkan penelitian Thomas L. Halton dan Frank B. Hu, MD, PhD,diet tinggi protein terbukti meningkatkan efek thermogenesis serta rasa kenyang dibanding diet dengan kandungan protein yang lebih rendah. 

Bagaimana Shaklee Dapat Membantu?




Membantu menguraikan lemak-lemak tepu di dalam badan kepada molekul-molekul yang lebih kecil supaya senang untuk diangkut keluar. Lecitin juga mengandungi kolin yang penting untuk daya ingatan otak kita. Lepas bersalin, kan banyak sel-sel badan kita terputus. Nanti takdelah apa-apa je lupaaaaa manjang. Hehehe....


Alfalfa berfungsi sebagai detoks. Alfalfa lah yang mengangkut keluar lemak-lemak yang telah dipecahkan dengan bantuan lecithin tadi, keluar dari badan kita. Alfalfa juga berfungsi sebagai milk booster bagi penghasilan susu badan. 2 in 1 gitu. Kurus dapat, susu badan pun  melimpah ruah insya Allah.


Esp ni sangat tinggi kandungan protein. Protein yang tinggi membantu badan untuk rasa kenyang lebih lama, di samping menyumbang kepada keperluan protein yang terkomposisi dalam susu badan kita. Tak hairan, mereka yang sering mengambil ESP, senang untuk kurus. ESP juga membantu memudarkan parut-parut stretch mark yang terhasil sepanjang proses kehamilan.


Untuk order, boleh klik 👇👇


Ataupun hubungi saya di sini..


10 Fakta Tentang Kalsium


Kalsium adalah mineral penting yang paling banyak diperlukan oleh manusia. Kalsium membantu pembentukan tulang dan gigi dan diperlukan untuk pembekuan darah, penghantaran isyarat pada sel saraf, dan otot. Kalsium membantu mencegah osteoporosis. Dari semua kalsium yang terkandung dalam tubuh manusia, 99% terletak di tulang dan gigi.

Kalsium juga berperanan dalam menurunkan tekanan darah, dan terbukti mengurangkan risiko penyakit kardiovaskuler pada wanita pra-menopause.


Fakta Tentang Kalsium



Fakta tentang kalsium

1.Kalsium adalah penting bagi pertumbuhan normal dan penjagaan tulang dan gigi, dan keperluan kalsium haruslah dikecapi sepanjang hayat.
2.Keperluan adalah paling tinggi semasa peringkat pertumbuhan, seperti peringkat kanak-kanak, semasa mengandung dan semasa penyusuan bayi.
3.Kekurangan kalsium pada jangka masa panjang boleh mengakibatkan osteoporosis, di mana tulang semakin merosot dan peningkatan risiko retak/patah tulang.
4.Keperluan kalsium boleh dicapai dengan memakan atau meminum sekurang-kurangnya 3 ke 4 sajian keluaran tenusu setiap hari.Sesetengah keluaran tenusu, seperti keju keras dan susu lengkap, mengandungi kandungan lemak tepu yang agak banyak, yang boleh menyumbang kepada penyakit kardiovaskular. Oleh sebab itu, diet yang melibatkan keluaran tenusu rendah lemak haruslah diambil kira. Beraneka jenis keju rendah lemak yang dihasilkan daripada susu seperti mozzarella, ricotta, keju boleh dipilih.


5.Untuk orang yang mempunyai intolerans atau alah kepada keluaran tenusu, pengganti seperti susu soya biasanya mengandungi kalsium yang dicampur dalamnya.
6.Kalsium karbonat adalah bahan tambahan yang paling biasa dan yang kurang mahal. Akan tetapi, ia amat sukar untuk dicerna dan akan menyebabkan sendawa pada sesetengah orang.
7.Pengambilan magnesium bersama dengan kalsium dapat membantu mencegah sembelit. Kalsium karbonat mengandungi 40% unsur kalsium iaitu, 1000 mg akan membekalkan 400 mg kalsium. Pengambilan bersama makanan dapat membantu penyerapan.
8.Kalsium sitrat lebih mudah diserap (keperolehan biologinya 2.5 kali ganda lebih tinggi daripada kalsium karbonat), lebih mudah dicerna dan berkemungkinan rendah untuk menyebabkan sembelit dan sendawa berbanding dengan kalsium karbonat. Ia juga mempunyai risiko yang lebih rendah untuk menyumbang kepada pembentukan karang ginjal. Kalsium sitrat mengandungi 21% unsur kalsium. 1000 mg akan membekalkan 210 mg kalsium. Ia lebih mahal berbanding kalsium karbonat dan lebih banyak harus diambil untuk memperoleh jumlah kalsium yang sama seperti kalsium karbonat.
9.Kalsium fosfat adalah lebih mahal berbanding kalsium karbonat, tetapi kurang daripada kalsium sitrat. Ia mudah diserap dan berkemungkinan rendah untuk mengakibatkan sembelit dan sendawa berbanding kedua-dua di atas.
10.Kalsium laktat dan kalsium aspartat kesua-duanya lebih mudah dicerna, tetapi lebih mahal daripada kalsium karbonat.

Nak dapatkan kalsium terbaik mai whatsapp sya yer.

Testimoni Ostermatrix Shaklee

Semperna dengan bulan promosi Ostermatrix dari shaklee ni mai sya nk celoteh sikit apa tu Ostermatrix dan apa kebaikan untuk kita amalkan Ostermatrix.

KELEBIHAN KALSIUM SHAKLEE OSTEMATRIX MENGEKALKAN TULANG YANG SIHAT

1. Vitamin D - Membantu merawat penyakit rickets. Ia meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan ketumpatan tulang, menguatkan kerangka, memperbaiki penyakit periodontal. Vegetarian, yang kurang terdedah kepada matahari sewaktu musim panas, individu melebihi 55 tahun, wanita hamil dan kanak-kanak perlu menyambil supplement vitamin D.

2. Magnesium – Ini merupakan ion positif nombor 2 yang paling penting dalam badan kita. Ianya menggalakkan komposisi tulang dan rawan. Membantu sistem saraf, mengaktifkan enzim tubuh untuk menghasilkan tenaga, pengecutan saraf dan otot, menstabilkan denyutan tidak sekata pesakit jantung, memudahkan rembesan keluar sisa dari perut dan usus, menghalang endapan kalsium, melarut dan mengurangkan formasi batu karang atau batu hempedu. Ianya juga penting untuk mereka yang mempunyai masalah fluktuasi glukos.

3. Zink, boron, manganese dan kuprum – Memelihara metabolisma kerangka dan pertumbuhan otot, menyusun enzim yang diperlukan untuk membaiki tulang, rawan dan mengahalang arthritis


Pengambilan Kalsium diketahui dapat :-

- Meredakan migrain, sakit belakang, period pain, kebas2/kekejangan
- Beri tidur yang lena, mengekalkan kecergasan tubuh bila bangun pagi, mengurangkan kelesuan tubuh
- Penting untuk ibu hamil, ibu menyusu, berpantang
- Penting untuk orang tua, ahli-ahli sukan, wanita dan lelaki yang pentingkan kesihatan


MANFAAT OSTEMATRIX SHAKLEE ADALAH

1. Menguatkan Tulang - Kalsium menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi, sistem saraf. Ia juga merawat tulang retak, osteomalacia (rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, kekejangan, gusi berdarah dan merangsang darah untuk memekat.

2. Memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas - Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur akan memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis

3. Meringankan stress - Ianya mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, mimpi buruk dan stress. Juga memperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala dan pitam.

4. Memperbaiki masalah haid - Kajian menunjukkan dengan pengambilan 1000mg kalsium dan magnesium serentak meringankan sakit waktu haid dan membantu membuang air kecil.

5. Pengalkalian tubuh - Kalsium adalah mineral alkalin, dan ianya berkesan memastikan imbangan pH tubuh. Ianya juga menghalang obesiti diwaktu umur tua. 
Tambahan pula kalsium membantu sel menyerap nutrien dan merangsang detoksifikasi.

6. Memperbaiki hiperaktiviti perut dan gastrik.


Jom tengok testimoni dari mereka yang dah mendapat manfaat dari Ostermatrix Shaklee ni.











Harga lebih jimat jika anda mendaftar sebagai ahli Shaklee. Hanya RM 65 sahaja untuk menikmati potongan harga produk Shaklee sehingga 30% dan boleh mengumpul bonus setiap bulan jika anda membuat pembelian melebihi 150uv setiap bulan!

Berminat? Untuk Info dan Order :