Tabung Insyirah

Bentan Semasa Tempoh Berpantang Dan Cara Mengatasinya

Mengikut adat masyarakat Melayu kita, adalah satu kemestian bagi ibu-ibu yang baru lepas bersalin untuk melalui satu tempoh yang dipanggil berpantang. Namun, tempoh berpantang itu adalah berbeza-beza mengikut individu. Ada yang berpantang  40hari , ada yang berpantang sehingga 100 hari. 

Tujuan berpantang ini adalah  untuk membantu mengembalikan kesihatan ibu selepas melalui proses kehamilan selama 9 bulan dan seterusnya bersalin. Maklumla, sepanjang tempoh tersebut, badan ibu telah mengalami banyak 'kerosakan' dan ianya perlulah dirawat supaya ibu kembali sihat seperti sebelumnya.

Disebabkan itu kita ibu-ibu perlu menjalani tempoh berpantang yang betul bagi mengelakkan sesuatu yang tidak di ingini berlaku seperti masalah bentan.Masalah bentan sering dikaitkan dengan ibu ibu dalam tempoh berpantang. 

Apakah sebenarnya bentan? Bentan ini bermaksud, sakit semula setelah hampir sembuh semasa dalam proses rawatan selepas bersalin. Yang dimaksudkan di sini adalah, ibu tersebut akan merasa sakit semula pada penghujung tempoh berpantang.



Tanda dan sebab bentan
"Mengambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras. Akibatnya badan berasa sejuk dan seperti hendak pitam. Ia berlaku kerana dalaman badan ibu masih belum sembuh sepenuhnya"

Biasa kan lepas bersalin kita sering di ingatkan supaya jalan betul betul , jaga ibu jari kaki jangan tersepak apa apa ,jangan bagi orang lain terpijak kaki kita.Ni semua untuk mengelakkan dari terkena bentan dan buka saja suka suka mak ayah kita nak bercakap.

Sekiranya mengalami bentan ini, sukar untuk ibu sihat dengan segera. Ada yang mengalaminya berminggu-minggu bahkan ada yang sampai berbulan sebelum kembali sembuh.

Jenis Jenis bentan

a) BENTAN URAT
- Mengambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras.akibatnya ibu akan merasa sejuk dan badan seakan nak pitam.Ini adalah disebabkn anggota dalam badan belum sembuh sepenuhnya.
- Ada yg mengalami badan menjadi lemah seperti demam,bisa-bisa urat dan sendi badan seperti lutut menggigil kesejukan walaupon pada waktu tengahari,seluruh anggota badan tegang dan kejang.ia berlaku apabila ibu terlalu aktif melakukan kerja rumah atau aktiviti fizikal lasak.
- Rawatan tangas atau wap herba mampu melegakan keadaan ini.

b) BENTAN URAT PERANAKAN/URAT RAHIM
- Ini merujuk kepada kesakitan pada bahagian ari-ari yang sederhana/terlampau sakit sehingga menyebabkan berlakunya tumpah darah.
- Ini boleh terjadi apabila ibu mengangkat barang yang berat.
- Boleh juga berlaku kesan daripada ibu tersepak objek yang besar ataupun jatuh terduduk/terhempas.(ibu jari kaki sentiasa bjaga2)

c) BENTAN URAT BESAR(pinggang)
- Urat besar adalah urat buluh rahim yang melalui bahagian pinggul menyebabkan rasa lenguh dan sakit diaras bahagian belakang.
- Kebiasaannya terjadi kepada ibu yang bersalin pembedahan/czer.
- Pada sesetengah keadaan kesakitan tersebut boleh menjadi serius dan mengakibatkan rasa sakit pada bahagian pinggang dan tumit..

Bagi mengelakkan ibu terkena bentan , penjagaan diri ketika tempoh berpantang sangat penting.

i) Ibu hendaklah rehat secukupnya.
- Dinasihatkan ibu tidak melakukan sebarang kerja sepanjang berpantang selain daripada menjaga diri sendiri dan bayi.
- Dinasihatkan juga ibu tidak mengangkat sebarang objek berat dan mandi pada tempoh yang lama,mengelak dari terkena hujan dan sebagainya.

ii) Mengelak diri dari terkena jangkitan kuman.
- Ibu hendaklah menjaga kebersihan diri dgn sebaiknya sepanjang tempoh ini kerana pada waktu ini ibu mudah terkena jangkitan kuman terutama pada bahagian peranakan,saluran kencing dan juga rahim.
- Jangkitan kuman ini mudah berlaku akibat daridapa perubahan hormon.
- Dalam tempoh ini darah nifas akan keluar dengan banyaknya jadi ibu perlulah kerap menukar tuala wanita bagi mengelak berlakunya jangkitan kuman.
- Ianya boleh menyerang dimana-mana bahagian peranakan dan faraj dan boleh merebak melalui saluran darah seterusnya menyerang organ dalaman yang lain seperti buah pinggang dan sebagainya.

iii) Pemakanan
- Pemakanan harus dijaga sepanjang tempoh berpantang
- Elakkan pengambilan makanan yg bersifat sejuk dan boleh menyebabkan angin dalam perut seperti kangkung,kacang panjang,labu air,kobis,nagka muda dll..


Asid Lemak Omega 3 Penting Untuk Ibu Hamil , Berpantang Dan Menyusu


Nutrisi yang baik memainkan peranan penting dalam proses  kehamilan dan bayi yang bakal lahir. Dalam tempoh kehamilan dan penyusuan susu ibu, tubuh memerlukan lebih banyak nutrisi untuk menyokong kesihatan dan kesejahteraan bayi dan juga ibu.
Pentingnya OmegaGuard
Asid Lemak Omega-3 – juga dikenali sebagai DHA yang diperlukan dalam pembinaan otak dan retina bayi.
Ikan laut dalam(Coldwater) seperti ikan salmon dan ikan tenggiri, kayan dengan sumber asid lemak omega-3 tetapi anda disyorkan untuk mengambil tidak lebih daripada 2 bahagian seminggu kerana kandungan merkurinya yang tinggi.
Jadi, suplemen ultra-tulen minyak ikan omega-3 merupakan alternatif terbaik untuk menggantikannya.
Kenapa Omega 3 penting untuk ibu hamil?

Ada banyak kajian menunjukkan ibu hamil yang mengamalkan pengambilan minyak ikan mempunyai risiko komplikasi dan masalah kesihatan yang rendah, malah bayi juga sihat dari segi mental dan jasmani.



Antara kebaikan minyak ikan kepada ibu hamil ialah:

Khasiat #1. Membantu perkembangan neurologi dan visual bayi sejak dalam kandungan iaitu untuk pembentukan sistem saraf pusat seperti otak, dan penglihatan yang baik.

Khasiat #2. EPA menyokong perkembangan jantung yang sihat, sistem imun dan tindakbalas elergi.

Khasiat #3. DHA menyokong perkembangan otak, mata dan sistem saraf pusat

Khasiat #4. Mengatur fungsi fisiologi seperti tekanan darah yang sihat, pembekuan darah, transmisi saraf dan respons alergik.

Khasiat #5. Menghasilkan susu ibu, di mana beberapa peratus DHA ditemui dalam komponen susu ibu. Akibat pengambilan DHA oleh bayi, maka ibu harus menggantikan omega 3 yang hilang.

Khasiat #6. Kajian menunjukkan ibu yang mengamalkan omega 3 semasa mengandung mempunyai bayi yang kurang bermasalah alergik termasuk eczema dan asthma yang semakin banyak berlaku sekarang.

Khasiat #7. Pengambilan EPA dan DHA yang mencukupi semasa hamil dapat mengurangkan risiko daripada terjadinya kelahiran pra-matang, preeclampsia dan berat bayi yang terlalu rendah.

Khasiat #8. Mengurangkan risiko depresi atau tekanan dan kemurungan selepas bersalin (postpartum mood disorders) atau meroyan.

Khasiat #9. Mengurangkan kejadian edema atau bengkak kaki yang sering terjadi kepada ibu hamil

Omega Guard juga membantu para ibu menyusukan kembali slim , lemak jahat yang terkumpul dalam badan kita memerlukan LEMAK BAIK untuk menguraikannya dan membakarnya.
Pengambilan LEMAK BAIK yang dimaksudkan bukanlah daripada sumber seperti mayonis, minyak masak atau lemak haiwan TETAPI daripada sumber pemakanan sihat seperti ikan salmon, sardine, walnut serta flaxseed. Salah satu LEMAK BAIK yang bermanfaat untuk tubuh badan kita adalah Omega-3 Fatty Acids.
Untuk sebarang pertanyaan sila hubungi sya seperti talian di bawah :-


Atasi Masalah Bell's Palsy Atau Muka Herot Dengan Vivix Shaklee

Bell’s Palsy merupakan penyakit yang akan menyebabkan muka kelihatan herot . Ini disebabkan oleh saraf di bahagian muka yang tidak dapat berfungsi dengan baik. Kebiasannya terjadi pada sebelah bahagin muka samada kiri atau kanan.



Rawatan Yang Biasa diambil Oleh Doktor Terhadap Pesakit Bell’s Palsy

Apabila anda berjumpa doktor dan doktor sahkan anda kena bell palsy, kebiasaan doktor akan memberikan beberapa jenis ubatan seperti steroid, antivirus, ubat titis mata dan sebagainya. Doktor juga akan menyarankan pesakit membuat fisiologi untuk menguatkan otot terjejas dan memberi stimulasi kepada saraf yang terlibat.

Rawatan Alternatif iaitu Rawatan Tanpa Ubat

Biasanya supplemen tambahan yang disyorkan untuk mereka yang mengalami Bell’s Palsy ialah:-
  • Vitamin B
Antara saranan doktor ialah untuk mengambil vitamin B12 yang juga dikenali sebagai Methycobal. Kebanyakan pesakit bell palsy perlu mengambil ubat dalam tempoh masa yang agak lama memandangkan proses baikpulih saraf bukanlah boleh dibuat dalam tempoh yang sekejap.

Jadi, tahu-tahulah jika pengambilan ubatan kimia dalam tempoh yang lama juga akan mendatangkan kesan yang tidak bagus. Sebab itulah, anda sangat disarankan untuk mengambil vitamin B12 yang terdapat dalam suplemen semulajadi seperti B Complex Shaklee.

B Complex Shaklee sangat membantu untuk proses baikpulih dan melegakan saraf anda. Ia juga baik untuk bagus untuk mengurangkan keradangan saraf dan mengelakkan kematian saraf dan sel-sel yang terlibat.
  • Vivix
Vivix merupakan minuman kesihatan yang dihasilkan daripada anggur muscadine, elderberi dan purple carrot. Gabungan tumbuhan ini menghasilkan satu minuman yang sangat lengkap dan bagus untuk membantu baikpulih dna yang sering sahaja terdedah kepada virus di sekeliling.

Ia membantu untuk meningkatkan antibodi dan juga mempercepatkan proses baikpulih penyakit bell palsy. Kadar penyembuhan secara total in shaa Allah akan lebih cepat berbanding dengan pesakit yang tidak mengambil Vivix

Tanda-Tanda Simpton Pesakit Sebelum Diserang Bell’s  Palsy:
  • lidah terasa kebas
  • muka kebas, dan senget
  • mulut tidak boleh ditutup dengan sempurna sehingga mengganggu percakapan, aktiviti makan dan minum, berkumur dan apa jua yang berkaitan mulut
  • mata tidak boleh ditutup atau dibuka dengan sempurna seperti kebiasaan
Beberapa testimoni penggunaan vivix dan  B Complex yang saya kongsikan di bawah:






Tempoh penyembuhan bagi kebanyakan pesakit ialah selama lebih kurang enam bulan. Tetapi dengan bantuan B Complex dan Vivix Shaklee, in shaa Allah tempohnya akan menjadi singkat.

Selagi boleh berusaha untuk pulih dengan cepat, usahalah. Bagi kebanyakan pesakit, selain dari kesakitan yang dialami, mereka juga mempunyai perasaan trauma dan rendah diri serta malu untuk bertemu orang ramai.

Jika anda atau ada saudara mara yang mengalami masalah bell palsy ini, rawat sakit anda dengan cepat dan boleh berusaha dengan Set Bell Palsy Shaklee. Mudah-mudahan tempoh baikpulih saraf yang terjejas menjadi lebih cepat dan anda boleh jalani kehidupan anda seperti biasa.

Contact sya seperti talian di bawah :-

Testimoni Masalah Kencing Manis Menurun Dengan Vivix Shaklee


Mesti kita sedih kan kalau kesihatan ibu bapa kita ada masalah kesihatan seperti sakit kronik macam kencing manis ke darah tinggi ker atau sakit jantung kan.

Dah bermacam ubat kencing manis dah mereka dok telan hari-hari tapi bacaan gula dalam darah masih juga tinggi tak ada beza pun.Dan yang paling menyeramkan kalau doctor sahkan kaki ibu bapa kita terpaksa potong untuk elakkan komplikasi dari merebak.

Mesti kita sebagai anak tak sanggup kan tengok kaki orang tua kita tetiba jer kena potong.Mesti kita sebagai anak akan cuba yang terbaik untuk elakkan kaki orang tua kita dari di potong kan.Dan pasti kita pun nak tengok orang tua kita sihat seperti sedia kala kan.

Jom kita tengok apa puncanya terjadi masalah sakit kencing manis ni.Biasa kalau dulu dulu orang akan kaitkan masalah kencing manis dengan penyakit tiga serangkai.
Antara punca terjadinya kencing manis ialah:
  • masalah berat badan berlebihan
  • bacaan kolestrol yang tinggi
  • keturunan atau faktor genetik
  • tekanan emosi yang tinggi dan berterusan
  • kurangnya aktiviti fizikal
  • tekanan darah tinggi

Vivix shaklee adalah alternatif untuk pesakit kencing manis



Alhamdulillah ramai yang mengamalkan Vivix dan berjaya mengawal kadar gula dalam darah. Ada juga yang bebas dari diabetis. Mari saya ceritakan lebih terperinci tentang Vivix.

Vivix, sejenis minuman kesihatan yang diekstrak daripada bahan semulajadi yang tinggi antioksidan seperti anggur super muscadine, elderberi dan purple carrot. Ianya mempunyai kandungan resveratrol tulen yang tinggi, ellagic acid dan anthocyanin yang diperakui oleh banyak kajian antarabangsa untuk membantu ramai pesakit diabetis mendapat kehidupan yang sempurna semula.

Antara kebaikan Vivix Untuk Pesakit kencing Manis ialah
  • Mengawal kepekatan gula dalam darah. Pengambilan karbohidrat yang tinggi setiap hari boleh menyebabkan kandungan gula dalam darah juga turut meningkat. Polifenol yang terdapat dalam anggur muscadine berfungsi melambatkan penyerapan karbohidrat dalam darah seterusnya menghalang kepekatan gula dalam darah dari terus meningkat.
  • Mencegah ‘insulin resistance’. Kegagalan sel badan memberi respon kepada insulin merupakan punca utama diabetis berlaku. Resviratrol terbukti membantu menjadikan tubuh kita kembali sensitif kepada insulin. Malah, semakin tulen resviratrol, semakin berkesan ianya terhadap kemampuan badan memberi respon. Alhamdulillah, resviratrol yang terdapat dalam Vivix adalah merupakan yang paling tulen sehingga mencapai 98% dan 10 kali ganda melebihi resviratrol yang terdapat dalam minuman kesihatan lain.
  • Mengurangkan komplikasi akibat serangan kencing manis. Anthocyanin membantu mengurangkan kompikasi yang selalu terjadi kepada pesakit. Sebagai contoh, penglihatan pesakit diabetis semakin lama semakin kabur. Pengambilan Vivix secara konsisten akan mengurangkan komplikasi mata kabur.
In shaa Allah, dengan tiga mekanisme Vivix di atas, bacaan gula dalam darah akan mengalami penurunan dan pesakit diabetis mampu menjalani kehidupan sebagaimana biasa. Tak percaya? 

Ok..saya akan buktikan dengan beberapa testimoni yang saya ada.










Kebanyakan pesakit diabetis akan mengalami penurunan bacaan gula dalam darah selepas menggunakan Vivix selama lebih kurang dua minggu tak sempat habis sebotol pun vivix tu dah nampak hasil kan.

Pembaca boleh rujuk beberapa kajian antarabangsa yang membuktikan bahan-bahan di dalam Vivix efektif untuk menurunkan gula dalam darah di beberapa artikel di bawah:


Sekiranya anda sendiri ataupun ibu bapa korang ada masalah kencing manis jangan biarkan masalah kencing manis ini berterusan dalam diri mereka.Cepat dapatkan rawatan kencing manis untuk mereka.Kira ikhtiar dan selebihnya kuasa Allah untuk kesembuhan.

Sekiranya anda prihatin dengan kesihatan anda ataupun ibu bapa anda, anda boleh hubungi sya seperti talian di bawah .

Promosi Shaklee : Feb 2016


Diam tak diam kita dah masuk bulan ke 2 di tahun 2016.Ya allah cepat betul masa tu berlalu kan. Kadang tak terasa pun masa tu berlalu.

Macam mana dengan perjalanan bulan Jan 2016 korang???Ok la tak mau citer melalut kang ada yang nangis (sya la tu) haha..Ok entry ni sya cuma nak bagi info pada penggemar dan pengguna tegar shaklee yang bulan ni ada promo yang sangat ohsem..Pengguna tegar shaklee jer yang tau kan akan kehebatan shaklee ni.



 (1) Nutriferon:
immune booster
tonsilitis
denggi
demam kuat
milk booster

(2)Zink Complex:
immune booster
pemulihan luka
seksual lelaki
rambut gugur
turunkan jaundice

(3) Vitalea For Children:
multivitamin kunyah
anak sihat & cerdas
tingkatkan selera mkn anak-anak

(4) Vivix:
anti-penuaan
pemulihan masalah kronik spt kanser
gout
vertigo
diabetes
berhenti merokok

Selain yang sya nyatakan di atas banyak lagi kebaikan dari setiap produk ni.In shaa Allah sya akan huraikan setiap satu di entry yang lain selepas ini.Dan banyak testimoni menarik yang akan sya kongsikan dengan pembaca semua.

Untuk yang perlukan supplement dari shaklee boleh hubungi sya ye..

Nak Harga Ahli Shaklee Dan Cash Back Bonus Klik Sini | Twin Pack Vivix Free Membership Klik Sini
X