Tabung Insyirah

3 Keburukan Minum Ais Yang Patut Kita Elakkan Terutama Selepas Makan


Nikmatnya kalau cuaca panas panas sekarang ni dapat minum ais bukan?NIkmatnya kalau dapat air gelas besar tak pun air ais cawan besar yang di jual bersepah di merata tempat ni kan..Rasa heaven sangat kalau dapat.Tapi walau pun nikmat, minum ais ni ada keburukan yang tersendiri ye, so kalu boleh elakkan dari menjadikan menu ais sebagai minuman seharian kita ya.

Perasan tak, kalau minum ais perut rasa dah penuh tapi tekak masih haus. Tak puas, rasa nak minum ais lagi,lagi dan lagi...Lastnya, perut pun rasa senak..Kena ingat yer minumais yang banyak menyebabkan tubuh jadi lemah dan lesu..Lebih teruk, boleh menyebabkan sakit perut..



Jom Kita tengok 3 keburukan minum ais selepas makan 

1) Minuman berais ganggu proses penghadaman

Minuman ais akan mengganggu kebolehan semulajadi tubuh untuk memproses makanan yang dimakan dengan sempurna. Ia menyebabkan proses-proses tersebut menjadi lebih perlahan. Ini akan mengganggu penghadaman dan boleh menyebabkan tubuh gagal menyerap zat & nutrisi dari makanan yang diambil. Makanan juga tidak dapat ditukar kepada tenaga.

Makanan yang dihadam dengan sempurna akan ditukar kepada tenaga dan nutrisi bagi memastikan setiap organ dapat berfungsi dengan lancar. Malah tenaga tersebut digunakan untuk kita menjalankan tugasan harian. Apabila tubuh tidak mendapat tenaga dan nutrisi yang mencukupi, ia boleh menyebabkan antaranya sistem imun terganggu. Tubuh akan mudah mendapat jangkitan penyakit seperti demam, sakit tekak dan selesema.

2) Hilang kandungan air dalam tubuh
Lagi, apabila minum minuman berais sejumlah tenaga diperlukan untuk mengimbangi suhu dalam badan kita supaya kembali kepada normal. Maka tenaga yang sepatutnya ditumpukan kepada proses penghadaman telah berkurangan. Sebab tu selepas makan disertakan minuman berais, tubuh akan rasa lemah dan lesu. Lagi, apabila banyak tenaga digunakan ini akan menyebabkan tubuh kita cenderung untuk kehilangan kandungan air. Sebab tu kalau diperhatikan, minum ais sebabkan lebih cepat rasa haus dan kulit jadi kering.

3) Lemak terkumpul
Terdapat kajian yang menunjukkan minuman berais menyebabkan lemak-lemak dalam makanan yang diambil mengeras dan lebih sukar untuk diproses dan dicerna. Oleh itu tubuh tidak dapat menyingkirkan lemak-lemak tersebut dengan sempurna.

8 Khasiat Susu Soya Bantu Ibu Hamil Kurangkan Mual!



Sebahagian besar khasiat yang terkandung dalam susu soya merupakan sumber khasiat yang sangat diperlukan untuk membantu proses pertumbuhan janin dan untuk mempertahankan keadaan kesihatan ibu hamil. Antaranya khasiat tersebut adalah protein dan vitamin B.

1. Protein adalah bahan penting untuk membentuk pelbagai sel baru. Pembentukan sel baru pada janin sudah tentu merupakan sebahagian daripada proses perkembangannya. Sementara vitamin B, khususnya B6 diperlukan oleh janin dalam membentuk saluran penghantar isyarat atau pesan daripada otak melalui sistem saraf iaitu neurotransmitter. Bagi ibu sendiri, vitamin B dapat mengurangkan bahkan mencegah masalah mual dan muntah di awal kehamilan.

2. Selain itu vitamin B1, B2 dan B3 yang terkandung di dalam susu soya juga berfungsi membantu proses pembentukan tenaga baik untuk janin mahupun ibu hamil sendiri. Sementara asid folik yang juga terdapat dalam susu soya bermanfaat untuk mencegah berlakunya kelainan atau kecacatan dalam kandungan.




3. Sebagai sumber zat gizi, susu soya memiliki sejumlah manfaat bagi kesihatan tubuh anda selama proses kehamilan.

4. Hanya mengandungi protein unggulitulah sebabnya susu soya boleh menjadi sumber protein bagi ibu hamil vegetarian.

5. Tidak mengandungi laktosa – apabila anda tidak mampu mencerna laktosa(lactose intolerance) maka susu soya adalah jalan penyelesaiannya.

6. Tidak mengandungi hormon seperti susu lembu maka ia tidak berisiko untuk mengganggu kerja sistem hormon ibu hamil mahupun janin anda.

7. Banyak mengandungi isoflavon- khasiat yang merupakan fitoestrogen ini berfungsi membantu menurunkan kadar kolesterol. Selain itu unsur ini juga membantu memperkecilkan risiko terkena kanser, antaranya adalah kanser payudara.

8. Salah satu sumber kalsium- susu soya yang tersedia di pasaran umumnya diperkaya dengan kalsium sehingga boleh menjadi sumber keperluan kalsium yang sangat penting ketika hamil. Kalsium diperlukan untuk membina tulang dan gigi yang kuat, pembentukan otot, jantung, sistem saraf, pembekuan darah dan pelbagai aktiviti enzim.

Jangan Minum Berlebihan
Segala yang berlebihan pastinya akan kehilangan manfaatnya. Begitu juga kalau mengambil susu soya. Kandungan unsur estrogen di dalam susu soya iaitu isoflavon dikatakan dapat menekan penghasilan hormon tiroid, khususnya bila diambil sehingga 40 miligram sehari.

Selain itu kajian juga ada menyebut bahawa pengambilan soya dalam bentuk tofu dan susu soya sebanyak dua kali seminggu selama 30 tahun akan mempercepatkan proses penuaan sel-sel otak (4tahun lebih cepat).

Pengambilan susu soya secara berlebihan juga dapat mengganggu penyerapan beberapa zat nutrisi. Ini terjadi akibat tingginya kadar unsur fitat. Unsur ini akan menghalang penyerapan mineral dan penguraian protein.

Jangan Abai Sarapan Walau Asyik Muntah
Anda mengalami 'morning sickness' dan tidak mahu berdaya untuk bersarapan kerana asyik muntah? Jangan begitu. Kajian membuktikan sarapan sangat penting terutamanya buat ibu hamil.

Sarapan akan membantu tubuh dalam menstabilkan kadar gula darah sebagai tenaga untuk menjalani proses metabolisme di seluruh tubuh anda serta pelbagai lagi kegiatan sebelum tiba waktu makan tengah hari.

Perlu anda perhatikan ketika trimester pertama aspek kualiti gizi dari makanan yang anda ambil jauh lebih penting berbanding aspek kuantitinya. Jadi ambillah makanan untuk sarapan mahupun makan tengah hari dengan variasi menu yang kaya dengan gizi.

Sekiranya minum susu membuatkan anda mual, pengambilan susu tetap boleh anda penuhi dalam bentuk pelbagai jenis makanan olahan yang mengandungi susu seperti puding, ais krim dan yogurt.

Kalau nak soya yang mudah di sediakan dan membantu tubuh badan cergas boleh dapatkan ESP dari Shaklee..


Testimoni Esp Shaklee


Sempena promosi Esp Shaklee bulan ini, Sya nak kongsikan dengan anda semua testimoni-testimoni pengguna yang pernah consume Esp Shaklee dan telah berpuas hati dengan kesannya..

Kalau nak ikutkan memang berpuluh ribu testimoni Esp Shaklee ni, tapi sya masukkan beberapa sahaja untuk tatapan anda. Hot item memang tak payah banyak cakap, anda lihatlah sendiri.














Wahhh menarik kan tesimoni dari pengguna dan pengamal esp shaklee ni..Kalau korang rasa ada masalah seperti dalam testimoni ni jom dapatkan esp cepat cepat.Sekarang ni tengah ada promosi esp beli 6 dapat 7 atau beli 2 botol dapat 5% diskaun.

Sebarang pembelian boleh contact sya seperti talian di bawah : - 


12 Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil dengan Berkesan


Mabuk , muntah , loya adalah perkara yang normal ketika hamil . Setiap orang tak sama alahan ketika hamil.Ada yang hanya mengalami mabuk hamil di awal kehamilan 3 bulan pertama, berhenti semasa trimester kedua tapi mabuk semula pada trimester ketiga. Ada yang hanya mengalaminya di awal kehamilan sahaja dan ada juga yang alah sepanjang 9 bulan kehamilan.
Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil

Macam sya syukur Alhamdulillah tak ada alami sebarang alahan ketika hamil kedua dua permata hati sya.Nak mengidam itu ini pun memang jauh sekali.Pemakanan macam biasa jer.
Bagi yang mabuk hamil, sya kongsikan  12 Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil dengan Berkesan.Caranya mudah aja dan semoga dapat membantu ibu-ibu hamil semua. Jangan risau, mabuk hamil ni bukan penyakit ia hanyalah disebabkan oleh hormon yang tidak berubah-ubah semasa hamil. Yang penting jangan biar sehingga rasa letih dan lapar sebab itu boleh membuatkan rasa loya tu datang.

 12 Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil dengan Berkesan

Pastikan ibu makan sikit tapi secara kerap ya. Sediakan biskut atau snek ataupun buah yang boleh dimakan segera jika rasa lapar.
Jangan tinggal makanan berprotin. Ibu boleh minum minuman berprotin seperti ESP. Ummi nak share kenapa digalakkan untuk ambil ESP..sebabnya ESP ni serbuk protin kualiti tinggi yang mempunyai indeks glisemik rendah. Makna kata, pelepasan tenaga secara berperingkat. Orang yang loya dan mabuk ni boleh buat badan letih. Dari pengalaman ummi sendiri, ESP memang sangat membantu untuk bagi tenaga sepanjang hari. Tambahan pula, ESP ni menguatkan rahim.

Cara Untuk Legakan Mabuk Hamil


Makan hidangan sejuk..kadang kala makanan yang panas tu boleh buat kita rasa mual. Jadi tukar, cuba makan makanan sejuk contohnya salad buah-buah segar, kek atau dessert. 

 Breakfast atas katil. Ni bukan lah nak turutkan sangat rasa loya tu tapi kalau dah setiap kali bangun dari katil je perasaan loya tu membuak-buak..apakata tangguh sekejap sebelum ke toilet..kudap dulu sarapan pagi di katil sebelum bingkas bangun. 

Gunakan diari mabuk hamil. Tick waktu bila yang rasa loya dan mabuk tu paling kuat terasa. Dari situ, boleh tahu dan plan masa terbaik untuk makan dan minum 

Minum antara waktu makan. Kalau rasa susah nak telan air, hadkan minuman antara waktu makan tu. Tapi jangan lupa untuk minum air kerap sepanjang hari untuk elakkan dehidrasi yang boleh membahayakan ibu dan bayi. 

Banyak berehat. Nak buat macam mana kan bila dah loya tu datang. Bukan kita yang mintak. Jadi di sarankan banyak berehat lagipun rehat tu penting di awal kehamilan, jangan lasak-lasak sangat sebab masih di fasa fragile orang kata. 

Hidu bau lemon, Bau lemon memang menyegarkan. Selain ambil bau lemon, boleh hiris lemon dan letakkan dalam air sejuk dan minum memang nyaman rasanya

Minum teh halia. Jangan guna banyak..sekadar ambil rasa halia untuk mengurangkan rasa loya. Tak pun cuba Pepermint Ginger ni memang terbaik untuk legakan mabuk hamil. 

Makan multivitamin kehamilan. Ada kajian menunjukkan makan multivtiamin ni boleh membantu kurangkan mabuk loya. Masa mabuk, of coz kita tak lalu nak makan kan. Banyk nutrisi hilang..sepatutnya time tu kita perlu bnayak nutrisi sebab perkembangan bayi pantas di awal2 kehamilan.

Cuba terapi. Tak salah masa hamil berkunjung ke spa untuk buat urutan lembut di tanga dan kaki..Buat manicure pedicure pun best. Kalau nak urut pastikan tukang urut tu tahu urutan untuk ibu yang hamil. 

Bersembang dengan kawan-kawna yang memahami. Mesti ada kawan-kawn kita yang senasib. Kadang2 meluahkan apa yang kita rasa pada orang pernah merasainya sedikit sebanyak boleh membantu kita . 
Walaupun sedang mabuk, adalah penting untuk ibu-ibu ambil makanan seimbang dan sihat. Kalau tak lalu nak makan, rasa kembang tekak dan kalau makan muntah balik dan sebagainya..memang takda selera la nak makan kan? Cuba ikut 12 langkah di atas..insyaaAllah mungkin ada salah satu kaedah dapat kurangkan loya.

Dan jangan lupa juga pengambilan vitamin prenatal terutama asid folic masa awal kehamilan tu. Jangan tinggal langsung ya. Penting sangat untuk elak spina bifida pada bayi. Sya syorkan pengambil Set Ibu Hamil Shaklee. 

Jika ingin mendaptkan set ibu hamil batau sebarang produk shaklee bole contact sya seperti talian di bawah : -

Dapat Rebate Cash Bila Beli Vivix


Akhir akhir ni ramai yang whatsapp atau sms tak tak kurang jga yang call nak tahu harga sebotol Vivix?Ini bermakna memang ramai yang mencari dan mula berikhtiar dengan Vivix setelah beribu testimoni pengguna memberi feedback yang positif.



Sebetulnya, satu-satu product tu adalah lebih baik disandarkan kepada kajian klinikal iaitu bukti secara saintifik mengenai keberkesanannya, bukan semata-mata datang dari testimoni pengguna.

Shaklee sangat menitik beratkan kajian klinikal. Malah kajian dari 3rd party juga ada. Sebelum sesuatu product dipasarkan, para saintis Shaklee yang bukan calang-calang tau.Mereka memang melakukan kajian demi kajian bagi memastikan product yang dikeluarkan PASTI BERKESAN, PASTI SELAMAT dan PASTI MESRA ALAM.

Berbalik pada Vivix.

Sya boleh katakanan Vivix adalah salah satu killer product Shaklee yang bahannya dipaten khas hanya untuk Shaklee. Dan ianya adalah product yang eksklusif.

Ada 4 bahan utama dalam Vivix yang kaya dengan Resveratrol dan Polyphenol. 4 bahan tu adalah


  • Muscadine Grape atau Anggur Muscadine
  • Purple Carrot
  • Elderberry (Sambucus Nigra)
  • Polyganum cuspidatum
Sya nak highlght kat sini pasal anggur Muscadine. Ia bukan anggur biasa tau. Ia kaya dengan polyphenol. Polyphenol atau Ellagic Acid hanya ada dalam satu jenis anggur. iaitu Anggur Muscadine(salah satu kandungan dalam VIVIX). Ellagic Acid ni ada sifat Chemoprevention. Chemoprevention adalah terma kimia untuk elak cancer terjadi (occuring), membesar(growing) dan merebak kebahagian anggota lain(metastasizing).

Anggur-anggur lain ada juga kandungan Resveratrol ni, tapi dalam anggur muscadine ada 6x lebih tinggi resveratrol. 
 

Persoalannya, berapa harga VIVIX? Bagaimana nak beli dengan harga yang lebih jimat?

Murah ke mahal ke?Mungkin murah bagi mereka yang lebih mementingkan kesihatan sebab bagi sya sendiri kesihatan tu lebih bernilai dari segalanya.

Pertama sekali jika anda adalah pengguna Vivix tapi belum jadi Ahli, nasihat sya 
DAFTAR AHLI SHAKLEE terlebih dahulu. Kerana di sini lah permulaan anda untuk penjimatan sehingga beratus ringgit.

Untuk pembelian VIVIX, anda berpeluang untuk menjadi ahli Shaklee dengan 
FREE MEMBERSHIP.Caranya mudah sangat beli Vivix 2 botol (jimat RM184.70 daripada harga retail RM950) , automatik anda akan layak untuk dapat kelebihan berikut



vivix untuk penyakit jantung

  • Keahlian Percuma (jimat RM68.90) 
  • Bonus atau Cash Back (RM36) 
  • Discount 5% (jimat RM 40 berbanding beli sebotol bila dah jadi ahli) 
  • Beli dengan harga ahli untuk semua product Shaklee
  • Berpeluang untuk jana pendapatan jika berminat
Bagaimana nak beli dengan harga jimat ni dan nak jadi Ahli Shaklee? Boleh hubungi sya di talian di bawah :-

Pudarkan Jeragat Yang Bertopok Di Muka Dengan Mudah

Jeragat atau dikenali sebagai bintik hitam adalah salah satu dari masalah kulit yang sangat biasa di kalangan penduduk Asia umumnya dan Malaysia ,khasnya.Masalah ini amat merisaukan buat kaum wanita yang sangat menitikberatkan penjagaan kecantikan wajah.




PUNCA -PUNCA MASALAH JERAGAT IALAH:
  • Kekurangan nutrien yang terjadi apabila usia semakin meningkat atau disebabkan faktor genetik 
  • Pengambilan pil perancang 
  • Kesan dari pemakaian produk kecantikan yang mengandungi bahan kimia 
  • Hormon yang tidak seimbang disebabkan oleh kehamilan atau menopaus 
  • Disebabkan oleh masalah pada limpa
Tengok cermin jeragat masih kelihatan walaupun dah berhabis duit membeli pelbagai produk untuk menghilangkannya.Jangan risau wanita-wanita sekalian, Shaklee ada penyelesaiannya. 

Sya sarankan anda mencuba set jeragat Shaklee. Nyata berkesan, dijamin halal, mendapat kelulusan KKM dan tiada kesan sampingan.


CADANGAN SET JERAGAT SHAKLEE


Jeragat , Set Jeragat


ESP : Mempunyai kandungan protein yang diperlukan oleh tubuh bagi membantu penghasilan kolagen dan menggantikan sel-sel kulit yang rosak akibat pigmentasi dan jeragat

Vitamin E : Bertindak sebagai ANTIOKSIDAN dimana ia melindungi kulit daripada serangan radikal bebas yang menyebabkan masalah JERAGAT di muka. Ia juga membantu penghasilan kolagen di dalam kulit dan memutihkan kulit

Vitamin C : Mempunyai kandungan ANTIOKSIDAN yang tinggi untuk melindungi kulit. Ia juga membantu menganjalkan kulit dan mencerahkan kulit secara semulajadi.


APA KATA MEREKA YANG TELAH MENGGUNAKAN SET JERAGAT INI?





Untuk penjagaan LUARAN pula, saya cadangkan anda ambil SET NUTRIWHITE Shaklee atau SET ENFUSELLE Shaklee.

Tingkatkan Kesuburan LeLaki dengan Vitamin E dan Zink


Semalam ada 2 orang yang whatsapp sya bertanyakan tentang Set Kesuburan Lelaki ni selepas sya upload pic set keuburan di ig.Jadi harini sya nak share pula di blog ni bagaimana Vitamin E dan Zink membantu meningkatkan kesuburan lelaki.

Jom tengok apa punca lelaki tidak subur:

Mungkin: 


  • Bilangan sperma yang sedikit (low sperm count) 
  • Sperma kurang cergas 
  • Sperma yang tidak sempurna 
  • Sekatan pada saluran semen 
  • Pemakaian seluar dalam yang ketat menyebabkan bahagian testis menjadi panas dan menurunkan tahap penghasilan sperma 


Vitamin Kesuburan:

Vitamin E & Selenium 

- Terkenal sebagai "vitamin seks". Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya juga amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita. Sebanyak 50% Selenium di dalam badan lelaki berada di dalam testikel & duktus seminal. Selain itu, lelaki akan kehilangan selenium melalui air mani. Maka, suplemen Selenium yang cukup sangat membantu hubungan seksual bagi lelaki.

Lagi Kebaikan Vitamin E

  • Antipenuaan
  • Memperbaiki parut
  • Melindungi jantung
  • Memperbaiki arthritis
  • Antioksidan yang kuat
  • Menghalang keguguran
  • Kelestarian seksual dan tenaga
  • Meningkatkan reproduktif dan kesuburan
Zinc Complex 

Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone, bantu kekalkan jumlah air mani, bantu kekalkan paras testosterone yang bersesuaian, serta memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid).

Secara keseluruhannya, Zink membantu mengekalkan keinginan seksual yang tinggi dan menghasilkan sperma yang sihat. Kekurangan Zink bagi lelaki akan mengakibatkan pelbagai masalah seksual termasuk sperma yang abnormal, dan penyakit prostat.

Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg zink setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan, apabila mengalami masalah prostat.

Kebaikan ESP Untuk Ibu Hamil



Kebaikan ESP Untuk Ibu Hamil


Selalu kita dengar kan, kalau minum soya, nanti kulit baby akan jadi gebu dan cantik.Sebenarnya, selain untuk kecantikan kulit ibu dan bayi, banyak lagi kebaikan soya ni untuk ibu hamil, sebab soya ni adalah sumber protein yang bagus.

Tapi, kalau nak ambil minuman soya, kena hati-hati juga ya. Pastikan soya yang diambil tu selamat. Salah satu ciri soya yang selamat adalah minuman soya non-GMO.

Risiko Kekurangan Protien bagi Ibu Hamil :
 Cepat letih dan penat
 Keguguran rambut yg teruk
 Sakit tulang
 Gigi menjadi kurang kuat
 Kekurangan berat badan
 Retensi bendalir dlm badan
 Keguguran

Sumber ESP baik untuk Ibu Hamil

  1.  Kalsium di dalam ESP, baik untuk elakkan kerapuhan tulangdan baik untuk perkembangan tulang bayi di dalam kandungan kerana serbuk soya tidak bersifat asid
  2. Vitamin b6 dlm ESP mengurangkan morning sickness
  3. Iron dalam ESP membantu darah dan otot mendapat oksigen
  4. Thiamin memberi tenaga, bagi tidur lena
  5. Low GI (rendah indeks glisemik), membantu ibu hamil mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya, kurang risiko diabetes semasa hamil
  6. Isoflavones menguatkan struktur tulang dan meningkatkan fungsi kognitif ibu semasa hamil.
  7. Isoflavones creates hormon phytoestrogen yang mana hormon ini sangat penting untuk mengelakkan keguguran semasa trimester pertama terutamanya. 
  8. Rendah lemak dan bebas kolestrol bagus untuk ibu dan bayi dalam kandungan.
  9. Riboflavin menstabilkan tenaga
  10. Protein :-
  • Membentuk kompaun badan yang penting seperti beberapa hormon,enzim dan hemoglobin
  • Merangsang pertmbuhan dan penggantian tisu dan otot bdan
  • Keseimbangan kandungan air
  • Membentuk antibodi
  • Memelihara keseimbangan badan
  • Meningkatkan perkembangan fetus dengan optimum, membantu mengekalkan fungsi organ-organ ibu semasa hamil

7 Khasiat ESP semasa Hamil

1) Memberikan anda bertenaga sepanjang hari selama mengandung
2) Menjadikan anda kenyang dan ia juga meningkatkan metabolisme badan
3) Memastikan kesihatan ibu di tahap yang optimum
4) Kulit bayi apabila dilahirkan nanti akan kelihatan cantik, halus dan gebu tanpa sebarang masalah kulit
5) Membantu perkembangan fetus
6) Membantu meningkatkan paras kolesterol baik & ia juga baik untuk kesihatan jantung
7) Membantu penyerapan vitamin dengan lebih baik

Sempena Promosi ESP ni..dapatkan SEKARANG!!

Nak Harga Ahli Shaklee Dan Cash Back Bonus Klik Sini | Twin Pack Vivix Free Membership Klik Sini
X